کد مطلب:314711 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:193

سقاخانه ی بین الحرمین
سقاخانه ی بین الحرمین كه به سقاخانه ملك نیز شهرت دارد، یكی از مشهورترین سقاخانه های بازار بزرگ تهران است. این بنا كه در حال حاضر درون بازار روبروی پاساژ مهتاج و جنب بازار كویتی ها قرار دارد، به صورت دكانی تقریبا به اندازه دكان های اطراف و در دو طبقه ساخته شده است. به طوری كه گفته می شود، بانی این سقاخانه مرحوم حاج حسین آقای ملك بوده و دخترش نیز به صورت یك سنت خانوادگی حفاظت آن را به عهده گرفته است. البته از این شخص خیر موقوفات زیادی چون كتابخانه، چند باب مغازه، كاروانسرا، و غیره نیز به جای مانده، كه امروزه همگی توسط سازمان اوقاف و امور خیریه كشور، تولیت می شود.

سقاخانه ی بین الحرمین متشكل از فضایی دكانی شكل است كه مانند اكثر دكان های مجاورش در دو طبقه بنا شده است. اتاقك طبقه بالای این سقاخانه، تا حدود 10 سال پیش اقامتگاه پیرمردی بود كه حفاظت از سقاخانه را نیز به عهده داشته است. گویا پس از فوت وی، اقامتگاه او خالی و متروك مانده و در شرایطی فعلی نیز قابل استفاده نیست. فضای این سقاخانه، كه هر چند یك بار توسط كسبه محل مرمت می شود، به شكل اتاقكی با سقف آیینه كاری و دیوارهای كاشی گرفته است. امروزه قسمتی از درون این فضا را آب سردكنی



[ صفحه 204]



اشغال كرده كه فاضلاب آن به چاهی به نظر می رسد در زیر سقاخانه تعبیه شده، هدایت می شود. سر در بیرونی این سقاخانه نیز دارای تزیینات زیبایی از نوع آیینه كاری است و به توسط پنجره ای نسبتا بزرگ از فضای داخلی آن جدا شده است. در این سقاخانه به جز آب سردكن و قاب عكسی قدیمی كه مزین به تمثالی از حضرت عباس (علیه السلام) در صحنه ای از واقعه عاشورا است؛ وسیله ی دیگر مشاهده نمی شود. اهالی، قدمت این سقاخانه را بیش از 60 سال تخمین می زنند. در حال حاضر متولی این مكان یكی از كسبه ساده دل محل است كه از طرف سازمان اوقاف تهران، عهده دار رسیدگی به امور این بنا شده است. وی بساط محقر خود را هر روز با احتیاط و نظمی فراوان، در قسمتی از فضای جلوی این سقاخانه جای می دهد.